Hľadaj v ESHOPe

Sladkosti v strave detí

Sladkosti v strave detí
Stravovanie detí je témou, ktorej zaslúžene patrí popredné miesto v záujme pediatrov i rodičov. Problematika zdravého stravovania detí už od narodenia významným spôsobom ovplyvní ich ďalší život, zdravie a vývoj.

Deťom vštepujeme stravovacie návyky už od narodenia. Čo sa naučia od svojich rodičov, budú používať počas celého svojho života a budú to pravdepodobne učiť aj svoje deti.  
Základ zdravia dieťaťa je položený už v období vnútromaternicového vývinu , kde dôležitú úlohu zohráva práve výživa budúcej mamičky. Určité genetické faktory síce nevieme veľmi ovplyvniť a sú skutočne v mnohých smeroch rozhodujúce. Ale ak o nich vieme, napríklad o cukrovke v rodine, vieme ich aspoň v oblasti výživy ovplyvniť a tak zmierniť ich možný dopad. Veď zdravie dieťaťa a kvalita jeho života by mali byť vždy na prvom mieste.

Odborníci na výživu odporúčajú, aby sa sladkosti vôbec nepodávali deťom až do 3.roku života. Je to preto, že tieto obsahujú vysoké percento rafinovaného cukru, umelých farbív, konzervantov, emulgátorov a stabilizátorov. Tie nadmerne zaťažujú detský organizmus a môžu spôsobiť viacero zdravotných ťažkostí od problémov s trávením, zápchu, hnačku či vznik alergie.
Cukor je dôležitý pre zdravý vývoj v detstve, ale aj v dospelosti ako zdroj energie. Nadmernou konzumáciou sa ale v organizme premieňa na tuk, ktorý sa postupne ukladá a stav môže prerásť až do obezity. Okrem obezity je následkom nadmernej konzumácie sladkostí aj zvýšená tvorba zubného kazu a u detí zvýraznenie hyperaktivity.

Ak má dieťa vyváženú, zdravú stravu, získa z nej toľko živín a energie , koľko pre svoj rast a vývoj potrebuje. Základy tejto prirodzenej výživy by mali stáť na výbere kvalitných potravín a domácej príprave jedál.
Sladkosti by v zdravej racionálnej výžive nemali byť samozrejmosťou. Nemali by sme deti naučiť na to, že sladkosti sa automaticky dávajú za odmenu ani na ukončenie plaču. Deti jednoducho milujú sladkú chuť a sladkosti ako také, to veľmi dobre vieme. Komerčne predávané sladkosti sú síce nesmierne lákavé a sľubujú celú škálu benefitov pre Vaše dieťa, od najzdravších zložiek až po rýchlu energiu , ktorú dieťa počas dňa potrebuje. No realita je veľakrát iná. Úplne obmedziť takého sladkosti sa ale nedá a raz za čas je ich konzumácia úplne v poriadku. Veď ani detské besiedky v škôlkach, školách či rodinné oslavy sa bez nich nezaobídu. Ide o to, aby sa ich príjem nestal nekontrolovateľným a v konečnom dôsledku neprevýšil príjem zdravého jedla.

Sladenie medom alebo kokosovým cukrom. Kokosový cukor má pozitívny vplyv na metabolizmus . Pri použití kokosového cukru hodnota inzulínu v tele nestúpa tak prudko, ako po záťaži bežným cukrom. Med je ako sladidlo síce veľmi príjemný, ale má vyšší glykemický index a nevýhodou je aj citlivosť jeho výživných zložiek na teplo.

Čo treba zohľadniť v detskej výžive ?

1. Uprednostňujte ovocie. Najlepšie je čerstvé ovocie , ktoré je možné použiť ako náhradu koláčikov, keksíkov, čokolády alebo iných sladkostí. Vyberajte si ovocie, ktoré Vaša rodina obľubuje.
2. Ak je to možné, nahraďte sladkosti rôznymi ovocnými kašami pripravenými z čerstvého ovocia, ovocnými jogurtmi, musli výrobkami s vysokým obsahom cereálií a vlákniny. 
3. Zabezpečte, aby malo dieťa každý deň dostatok tekutín . Ideálna je čistá voda z vodovodu, jemný čaj, detské minerálne vody. Obmedzte pitie prifarbovaných a presladených detských džúsikov a kolových nápojov, obsahujú veľké množstvo cukru.
4. Zaraďte do jedálnička dieťaťa probiotické výrobky, ktoré pomáhajú prirodzenému procesu trávenia.
5. Stravu pripravujte doma, takto pripravené jedlo je nielen pripravené s láskou, ale viete presne, čo ste do pokrmu pridali.
6. U detí s rôznymi typmi intolerancií alebo alergií rešpektovať špecifické požiadavky na ich stravovanie.

Sladkosti pripravené doma? Určite áno ! Jednoduché koláčiky alebo maškrty zvládne každá, aj začínajúca gazdinka. Stačí nahradiť cukor inou, zdravšou formou sladidla, doplniť pár zdravých surovín ako je sušené ovocie alebo oriešky a zdravý koláčik je na svete! Receptov je nespočetne veľa, treba len skúšať, čo bude Vaším deťom chutiť. Ideálne je ich priamo do prípravy zapojiť , určite budú mať z toho radosť. Ponúkame jeden recept na zdravý koláčik plný vitamínov a energie.

Jablkové sušienky – 15porcií, čas prípravy : 45minút.

Potrebujeme : 700g jabĺk, sušené brusnice 50g, mleté vlašské orechy 100g , mleté mandle 100g, 3 PL medu, strúhaný kokos 50g, 3vajcia, 40g mandľových lupienkov. 

Postup
: Jablká ošúpeme, nastrúhame nahrubo a vložíme do misy. Pridáme nakrájané brusnice, mleté vlašské orechy a mandle. Do misy pridáme 3 PL medu, strúhaný kokos, 3vajcia a nakoniec mandľové lupienky. Všetko spolu poriadne premiešame. Z cesta vytvarujeme guličky, ktoré mierne stlačíme a položíme na plech na pečenie. Upečieme v predhriatej rúre na 180st. približne 25minút.


 
 

OMEGA LEKÁREŇ - najnovšie články