Hľadaj v ESHOPe

Jarná únava

Jarná únavaJarná únava predstavuje vysoko subjektívny pocit pretrvávajúcej únavy, vyčerpania, celkovej slabosti, smutnej nálady, útlmu fyzických a psychických síl. Objavuje sa práve na konci zimného obdobia a spravidla trvá niekoľko týždňov. Hoci tento pocit rozhodne nie je príjemný, z medicínskeho hľadiska nie je nebezpečný. Ide o prirodzenú odpoveď organizmu na nedostatok svetla, málo teplých slnečných lúčov a znížený príjem vitamínov v strave počas zimných mesiacov. Pravdaže, treba rozlišovať medzi prechodným pocitom únavy, vyskytujúcim sa „sezónne“, na konci zimy a únavou, ktorá sa objavuje kedykoľvek počas roka a trvá dlhšie, je navyše spojený s celkovou slabosťou, bledosťou kože a slizníc. Môže sa jednať o prvé príznaky anémie – málokrvnosti, čo je už vhodné prekonzultovať s lekárom. Anémia býva najčastejšie spôsobená nedostatkom železa, čo nemusí byť zapríčinené len jeho nedostatočným príjmom v strave, preto tento problém treba podchytiť včas.


Jarná únava je stav organizmu, ktorý sa dá riešiť. Ako jej nepodľahnúť, prípadne, ak sme už jej prvé náznaky na sebe pocítili, ako s ňou efektívne bojovať?
  • Pite dostatočné množstvo tekutín. Dostatočný objem tekutín zvýši filtračné schopnosti obličiek, funkciu pečene a čriev, vďaka čomu sa telo dokáže efektívnejšie zbavovať škodlivín, ktoré majú byť z tela vylučované.
  • Jedzte striedmo. Po zimných mesiacoch treba telu dodať vitamíny a minerálne látky, jedálny lístok voliť vyvážene, jesť menšie porcie jedla viackrát denne. Nezastupiteľné miesto medzi vitamínmi má vitamín C. Ako vynikajúci antioxidant zvyšuje celkovú odolnosť organizmu voči infekciám, fyzickej záťaži a bolesti, posilňuje tvorbu a obnovu kolagénu, regeneruje srdcovocievny systém, svaly, šľachy a kosti. Z bežne dostupných zdrojov má vysoký obsah vitamínu C citrusové ovocie, jablká, mrkva, kyslá kapusta, paprika.
  • Doprajte si pohyb na čerstvom vzduchu a dennom svetle. Aj krátka prechádzka v parku či v prírode Vám zlepší náladu, chôdza napomôže srdcovej činnosti a krvnému obehu. Hlboké dýchanie zvýši prísun kyslíka k bunkám, čím orgány získavajú viac energie pre svoju činnosť.
  • Pravidelne cvičte. Stačí krátka zostava jednoduchých cvikov. Pohyb je telu nesmierne prospešný v každom ohľade. Okrem skvelého pocitu, že pre seba robíte niečo užitočné, bude Vám vďačná aj Vaša chrbtica, kĺby a srdcovo-cievny systém.
  • Smejte sa.Smiech je liekom pre celé telo i dušu. Vedci zistili, že zlepšuje pamäť, znižuje krvný tlak, posilňuje imunitný systém, zmierňuje depresie a musíme uznať, že usmiaty človek je nám hneď oveľa sympatickejší. A tak sa smejte vždy, keď sa dá.
  • Venujte sa rodine a záľubám. Hoci nás pracovné povinnosti nútia venovať im stále viac priestoru, nájdite si čas aj pre seba, svoje koníčky, oddych a pre svojich blízkych. Dobré rodinné a partnerské vzťahy sú zárukou pocitu šťastia a úspešnej sebarealizácie.
  • S využívaním očistných kúr ako prostriedku na jarnú detoxikáciu organizmu a boj s jarnou únavou má asi každý z nás svoje skúsenosti. Vďaka očistným kúram stúpa aktivita organizmu a práve na jar sa telo dokáže efektívne zbaviť mnohých škodlivín. Nech sa už rozhodneme na očistnú kúru využiť akýkoľvek produkt či metódu, základom úspechu je rovnováha tekutín. Naše telo je asi z dvoch tretín zložené z vody. Tá cirkuluje v každej bunke a taktiež v priestoroch medzi nimi. Aby telo fungovalo, musí mať dostatok vody. Jej príjem by mal byť rozložený počas dňa rovnomerne.
  • Pozitívna myseľ robí zázraky. Platí to v podstate v ktorejkoľvek oblasti nášho života. Každý z nás si prechádza viac i menej úspešnými obdobiami života. No vedieť sa pozitívne naladiť do nového dňa, usmiať sa na svoj obraz v zrkadle, tešiť sa z maličkostí, vedieť sa povzniesť nad drobné neúspechy a šíriť okolo seba dobrú energiu, to všetko je predpoklad, že zvládneme aj závažnejšie „problémy“, ako je jarná únava.
 
Váš tím OmegaLekáreň.sk :)
 

OMEGA LEKÁREŇ - najnovšie články