Hľadaj v ESHOPe

Ako vyhrať nad jesennou depresiou?

Ako vyhrať nad jesennou depresiou?
Po horúcich letných dňoch sa postupne hlási o slovo jeseň. Upršané dni, chladnejšie rána, studené večery, postupné skracovanie dní a oveľa menej teplých slnečných lúčov. Všetky tieto faktory môžu spôsobovať zhoršenie nálady, pocity smútku, melanchólie, no môžu sa vystupňovať až do jesennej depresie.
Jesennou depresiou trpí pomerne veľa ľudí, ale treba si uvedomiť, že je rozdiel medzi diagnostikovanou depresiou a tzv. „sezónnou“ jesennou depresiou.

Depresia je porucha, vážny stav, ktorý zahŕňa množstvo negatívnych pocitov a vyžaduje si adekvátnu liečbu. Sezónna jesenná depresia je viazaná na ročné obdobie a zvyčajne sama odoznieva.

Aké sú príznaky depresie?
- dlhotrvajúci a hlboký smútok , pocity beznádeje
- pesimizmus , zameranie sa na negatívne stránky života, negatívne udalosti
- pocit zlyhania vo vážnych životných situáciách , sebaobviňovanie
- nenávisť voči sebe
- samovražedné myšlienky
- podráždenosť
- nerozhodnosť
- neupravenosť zovňajšku
- nedostatok elánu a motivácie
- pokles sebavedomia , znížené sebahodnotenie
- spomalenosť, pocit vyčerpanosti, únavy
- strata energie, záujmu o okolie
- výrazné ochudobnenie záujmov, strata potešenia zo života
- strata záujmu o sex.

Depresia je na rozdiel od „bežného smútku“ chorobný stav, ktorý môže vzniknúť aj bez zjavného dôvodu alebo ako neadekvátne vyústenie dlhotrvajúceho smútku.

Rozoznávame tieto typy depresie:
1. Endogénna depresia – je spôsobená vnútornými príčinami, bez prítomnosti „ťaživej“ situácie.
2. Exogénna depresia – je neprimerane dlhá reakcia na existujúcu ťaživú situáciu, napr. strata blízkej osoby, strata zamestnania, rozchod alebo rozvod a podobne.
3. Larvovaná depresia – je skrytá, neprejavujúca sa depresia alebo sa prejavuje netypicky.  
4. Psychogénna depresia – je depresia duševného pôvodu, napr. neurotická depresia.

Príčiny depresie. Medzi hlavné príčiny vzniku depresie patria :
a) stresujúce zážitky – úmrtie v rodine, rozvod, strata zamestnania
b) psychologické a sociálne faktory – zo psychologického hľadiska je pri vzniku ochorenia veľmi dôležitá schopnosť vyrovnať sa s rôznymi stratami v živote
c) zdravotné problémy týkajúce sa postihnutého osobne alebo jeho blízkych
d) ročné obdobie- sezónny výskyt ťažkostí
e) depresiami trpia častejšie ženy ako muži – hormonálne vplyvy, dedičná záťaž.

Ako bojovať proti depresii ? Napriek často pochmúrnemu jesennému počasiu je mnoho možností, ako toto obdobie prežiť v dobrej nálade, pohode a úsmevom na tvári. Ponúkame niekoľko dobrých rád.

1. Doprajte si dostatok pohybu. Pravidelný pohyb zlepšuje duševný stav, pomáha fyzickej kondícii a tak vplýva aj na psychickú pohodu. Aktívne cvičenie, športovanie , beh, ale aj každodenná prechádzka na čerstvom vzduchu urobia službu telu i duši.
2. Doprajte si dostatok oddychu a spánku. Ak sa cítite vyčerpaní, oddychujte. Čítajte obľúbenú knihu, počúvajte príjemnú hudbu, stretnite sa s priateľmi. Zdravý spánok je vynikajúcim spôsobom, ako dokonale zregenerovať .
3. Venujte sa obľúbeným činnostiam a záľubám, pri ktorých zaženiete negatívne myšlienky. 4. Upravte svoju stravu. Obmedzte ťažké, mastné, energeticky predimenzované jedlá a nahraďte ich zdravými, čerstvými potravinami, ovocím a zeleninou.  
5. Vyhýbajte sa alkoholu. Krátkodobý pocit eufórie, ktorý prináša, rýchlo pominie a problémy nevyrieši.
6. Zverte sa niekomu so svojimi pocitmi. Veľmi dôležitú úlohu môžu zohrať najbližší príbuzní, rodina a priatelia. Snažte sa o aktívnu komunikáciu v rodine, neduste problémy v sebe. Otvorene sa rozprávajte o problémoch, o všetkom, čo považujete za dôležité.
7. Rovnomerne rozložte záťaž v rodine.
8. Obklopujte sa pozitívnymi ľuďmi .
9. Oblečte si svieže, farebné oblečenie, pestré farby vplývajú na psychickú pohodu.
10. Vyskúšajte bylinkové čaje. Výborne chutia a zároveň pomáhajú zmieniť psychické napätie. Čaj z medovky lekárskej má krásnu citrónovú vôňu, pomáha upokojiť nervové vypätie, zmierňuje pocity depresie. Veľmi obľúbeným a overeným je čaj z ľubovníka bodkovaného, ktorý má vynikajúci účinok pri depresiách, zlepšuje náladu a upokojuje. Harmančekový čaj napomáha zmierniť psychické napätie.

Tip na záver? Celotelová kryoterapia!
Kryoterapia je moderná, liečebno-rehabilitačná metóda. Okrem preventívneho účinku proti bolestiam chrbta, osteoporóze, obezite, vysokému krvnému tlaku je výbornou metódou boja proti stresu a depresii. Kryoterapia zvyšuje hladinu endorfínov, čo pozitívne pôsobí na psychický stav, uvoľňuje napätie a stres, zlepšuje odolnosť voči únave a záťaži.

Každý z nás musí z času na čas zvládať náročné životné situácie. Niektoré zvládame s prehľadom, iné spôsobia otras v našom vnútornom svete. Je šťastím mať pri sebe v týchto okamihoch niekoho blízkeho. Niekoho, kto podá pomocnú ruku. Niekoho, kto pomôže.


 
 

OMEGA LEKÁREŇ - najnovšie články